Vergeten?!

23 augustus 2018 - Washington D.C., Verenigde Staten

Remember, dag 4 en dag 5, dat ik iets vergeten was. HOE KAN DAT. Dat was een van de bijzonderste/gaafste dingen die ik heb gezien. We zijn namelijk naar een begraafplaats geweest van soldaten. Soldaten van de eerste wereldoorlog, de tweede wereldoorlog, de vietnamoorlog, burgeroorlogen, Kennedy lag er met familieleden en nog veel meer. En elke dag komen er nog 25 nieuwe soldaten bij, bizar. Het was zo groot, er bleven kleine heuveltjes komen met meer stenen erop. Ook zijn we naar een herdenkingsmonument geweest van de Tweede Wereldoorlog.

We zijn natuurlijk naar de begraafplaats van John F. Kennedy geweest en zijn familie. Uit respect mocht je daar niet praten en brandde er altijd een klein vuurtje. Daarna zijn we naar het graf van de onbekende soldaten geweest. Wauw, wat bijzonder en zoveel respect voor de soldaten die daar de wacht houden. Ook hier mocht niet gesproken worden. Er staat daar, altijd, maar dan ook echt altijd een soldaat, de wacht te houden en elke 21 seconde verandert hij van houding of gaat hij lopen. Elke soldaat staat een half uur, dus om het half uur kun je The Changing of the Guards zien. Echt respect. Alles gaat gelijk, ik heb het ook gefilmd, misschien vind je het langdradig, maar dan kan je zien hoe bizar het eigenlijk is wat ze doen. Alles, maar dan ook alles gaat gelijk. Dit doen ze elk half uur, ook midden in de nacht, ook toen er een aardbeving was. Ze stoppen nooit. Één keer is een soldaat uit zijn rol gegaan. Een klein kind rende toen over het graf heen. Voor de rest met sneeuw, regen, onweer, de soldaten gaan door, niet omdat ze dan verplicht zijn, maar om respect te tonen. Toen de changing of the guards klaar was, liepen de toeschouwers met best wel veel lawaai weg en de soldaat schreeuwde dat iedereen stil moest zijn en respect moest tonen aan de gevallen soldaten.

Foto's en filmpjes heb ik bijgevoegd !

1. Gerard Stok:
    23 augustus 2018
    Hallo leuk om je reis verslagen te lezen en op de foto's zag ik dat je met de Metro's reist waar ik aan gewerkt heb in Philadelphia 2 jr. geleden. Gr. Gerard Stok