Eerste maand terug

10 oktober 2022 - Ethel, Washington, Verenigde Staten

Op het moment rijd ik terug van Pasco naar Ellensburg. Of naja, Hayden rijdt en ik zit ernaast. Eindelijk eventjes rust om de chaos van de afgelopen weken op een rijtje te zetten met een mooi verhaaltje.

Waar was ik gebleven. Ik moest veel dingen regelen, waaronder boodschappen! Ik ben blijkbaar toch best veranderd in de afgelopen 2.5 jaar, vooral mijn eetgedrag. Ik had nooit moeite met het slechte eten hier; tot nu. Alles heel zoveel sodium, vet, koolhydraten. Het goede en lekkere eten vinden was erg lastig. Ik schrok ook mega van de prijzen. Waar crackers 2 jaar geleden 2 dollar waren, zijn ze nu 5.50. Niet normaal. Giro555? Iemand? Niemand? Helaas. Na een paar weken, uren in 8 verschillende winkels rond te hebben gelopen, weet ik precies wat ik moet halen en waar. Ik ga nu ook iedere 2 weken met Amneet, een van de vriendinnen van freshman year, naar Yakima. Dat is maar 45 minuutjes rijden en heeft meerdere winkels die wij niet hebben. Amneet (en haar vriend Adan, waar ik toen ook al vrienden mee was) zijn echt heel lief voor me. Ze lenen me ook hun kleine koelkast en spiegel voor dit jaar uit zodat ik die niet hoef te halen. De koelkast is voor in mijn kamer. Aangezien Aiden en Jaden nogal veel eten. Ja sorry, ik hou een paar dingen voor mezelf anders eten ze echt alles op. In Yakima heb ik ook wat decoratie voor mijn kamer gehaald. Overigens ben ik nog niet helemaal klaar met decoreren, dus voor betere kamerfoto's  moeten jullie nog een verhaal afwachten! Ik, Jaden en Aiden (mijn kamergenoten), hebben ook een deal. Aiden('s ouders) bestellen 3 of 4x per week Hello Fresh voor ons, ik kook, en Jaden ruimt op en houdt de woonkamer/keuken schoon. Ik zeg goede deal!

RNPM_8733247787868309203Snapchat-780738887RNPM_6617671579822970286First appartment groceryshop

Ik zit al lekker in een schoolritme. Ik sport om 6 uur op school, douche en ga in de sauna, om vervolgens mijn eerste les om 9 uur te starten: Calculus. Nou wat heb ik een spijt van dit vak. Ik moest een placement examen maken waar ik maanden voor heb geleerd, want ik dacht dat kan ik wel. Ik heb Calculus ook alleen nodig als ik ooit een master wil doen, dus niet specifiek voor deze opleiding. Nou ik snap er echt niks van. Ik heb natuurlijk nog nooit wiskunde hier gehad, dus de Engelse termen was in het begin al lastig. Die heb ik eindelijk onder de knie, maar nu loop ik dus al 3 weken achter. Ik ga gemiddeld 3 uur per dag daarvoor naar tutoring bij andere leerlingen (collega's, kom ik zo op terug). Het eerste examen is gelukkig pas deze week, stress? Totaal niet... Veel andere studenten vinden het ook lastig, we zitten vaak met zijn 8e bij de tutoring.

Voor de rest heb ik 2 honors klassen, "It's about time", waar we letterlijk over de tijd praten. Denk aan kalenders, tijdrijzen, hoe tijd is ontstaan,etc. Best gaaf. Ik moet ook vaak dingen in het Nederlands vertalen, fijn dat m'n professor mij er zo bij betrekt. En de tweede, "How women shaped civilization", geweldig vak, maar veel huiswerk en quizzen waar ik veel moeite mee heb --> stress! Zoals de meeste weten ben ik ook niet tevreden met alles lager dan een A, wat onzin is. Maar dat is nog steeds niet veranderd.

Mijn 4e vak is een finance vak. Mijn professor spreekt met een mega zwaar accent waardoor bijna niemand hem verstaat. Zijn handschrift is ook niet te lezen en bij de introductie van de les had hij het alleen maar over hoe moeilijk het wel niet is en dat een leerling 3 keer gezakt is. Top man! Dit wordt vooral een zelfstudie klas, wat prima is, alleen jammer dat je daar dan duizende dollars voor betaald. Maar je raadt het al, this causes stress!

En natuurlijk heb ik bovenop 18 credits klassen (1 credit = 3 uur schoolwerk, 18 is de max en het gemiddelde is 14 credits), doe ik een extra credit! 19 dus. Dit een een sophomore honors klas, waar ik bijna niks hoef te doen maar wel moet hebben om te slagen. Dat valt gelukkig wel mee.

Bovenop klassen, werk ik ook 20 uur. Ik moet alles toch ergens van betalen. Ik heb 2 baantjes, weer in de international office en PALs. Bij de intl office plan ik evenementen en ben ik de "vriend" van studenten. Super leuk! Voorbeelden van dingen die ik heb gedaan afgelopen 2 weken is een wandeling (hike), lunchen, posters van evenementen maken en opgangen rond campus, naar een farmers market, hula hoop show en een dansparty. PALs staat voor, Peer Assisted Learning. Ik ben een tutor voor verschillende economie en business klassen. Mega leuk, vooral als er niemand is en ik betaalt krijg om huiswerk te maken. In het begin was ik heel zenuwachtig, want ik heb deze klassen 2 jaar geleden gedaan. Maar het gaat hartstikke prima en heb al veel studenten geholpen. Tuurlijk weet ik ook niet alles, maar het komt vaak vanzelf goed.

Snapchat-909204502Snapchat-1617913275Pumpkin PatchFranklin Fall HikeRNPM_2393331817946499115RNPM_6958549708097751223Screenshot_20221004-205308_Snapchat20220922_15452420220922_15344020220922_152539

Mijn auto, wat had ik een geluk dat tie het nog deed. Ik had net m'n olie vervangen (bij een oil change garage natuurlijk, zelf kan ik dat niet) en was druk in de weer met 100 dingen die ik nog moest regelen. Wil ik hem starten op de parkeerplaats van Fred Meyer, maakt tie mega veel geluid en start tie niet. Dit ga je niet menen.... ik een vriendin gebeld, die weer een kennis heeft gebeld om te komen kijken. Na 2 uur kijken en doen dachten we dat m'n mooie Chrysler gemaakt was. Toch voor de zekerheid langs de garage en jahoor, hij start weer niet. Ze dachten dat het maar een draad was die verkeerd zat, maar ze hadden pas over een paar weken tijd. Echt te gek. Dus ik 2 weken wachten, word ik gebeld, blijkt heel het powersysteem kapot te zijn. En omdat ik zo een unieke auto heb, moeten ze die in Florida bestellen. Wie heeft der auto nog steeds niet terug? Deze meid! 😭. Ik zal ook ongeveer 900-1100 dollar kwijt zijn, kan er ook nog wel bij bovenop alle andere kosten. Ik kom opzich wel goed rond zonder auto. School is maar 25 minuten lopen, het uiterste puntje dan. De ene kant naar de andere kant van campus is 45 minuten lopen namelijk. Gelukkig heb ik genoeg vrienden die mij rond willen brengen.

We zijn ook 2x naar een bar/club geweest. Na 2 jaar in de skihut te hebben gewerkt en gewend te zijn aan Nederlandse clubs, was dit niet echt iets voor mij. Het was leuk, maar ik ga liever gewoon bij vrienden thuis een drankje doen. Je krijgt hier ten minste wel mega grote (shot)glazen, voor dezelfde prijs als in Nederland.

Snapchat-786881438IMG_20220927_080041_560IMG_20220927_080041_616

Maar gelukkig zou ik Dena niet zijn als ik dit niet allemaal aankon én plezier heb ik wat ik doe. 2 uur later en ben ik al thuis. Tot de volgende, waar ik beloof dat mijn kamer eindelijk af is, vooral aan mijzelf :).

1. Mam:
    14 oktober 2022
    Volop hectiek en echt zo Dena like!
    Gelukkig geniet je er ook volop van.
    Je bent en blijft een superster, liefs mam 🥰😘
  2. Tante Nancy 😁:
    14 oktober 2022
    Weer genoten van je verhaal Dena ! Echt leuk om te lezen en zo blijven we een beetje op de hoogte van al je doldwaze avonturen. Groetjes en een dikke kus uit Willemstad