Thanksgiving

2 december 2018 - Boise City, Idaho, Verenigde Staten

Een beetje laat, maar beter laat dan nooit toch. Eerst wil ik iedereen bedanken die een kaartje of iets anders heeft gestuurd voor mijn verjaardag. Super lief en fijn om te weten dat mensen nog aan mij denken ook al ben ik zo ver weg. Op mijn verjaardag hebben we niet echt heel veel gedaan. Ze vieren hier verjaardagen anders dan in Nederland namelijk. We zijn naar de film geweest en s'avonds kwamen mijn oom en tante langs voor het eten.

De week die volgde was een korte schoolweek en het einde van het trimester, dat betekend finals! Een final is gewoon het laatste tentamen of opdracht in het trimester. Voor ASL had ik bijvoorbeeld zo een examen en voor Frans ook. Maar bijvoorbeeld voor engels en US history moest ik een essay maken. Voor die van US history kregen we 3 lesuren de tijd, was net iets te weinig, maarja huiswerk hoort ook wel eens een keertje he. Maar die voor engels... We kregen 2 weken, ik was binnen 3 lessen klaar. Ik heb letterlijk 1,5 week uit me neus zitten eten. Daarom heb ik besloten dit nieuwe trimester ietsje moeilijkere vakken te nemen. Ik ben uiteindelijk geëindigd met een 4.0, dat houd in dat ik straight A's heb. Ja, het hoogste wat je kunt halen dus. We zijn nu al een week bezig en mijn klassen staan nu vast;

1. Sociology (study of society)
  2. English 101
  3. Foodstore
  4. Lunch
  5. Food and fitness
  6. ASL 3 (American sign language)

Ik had er super veel zin in om het nieuwe trimester te beginnen en ik had gelijk ook. Ik heb nieuwe mensen om me heen, nieuwe docenten en alles is een tikkeltje moeilijker. Mijn dag begint met miss RZ. Een super lieve vrouw en ze legt alles super duidelijk uit. Alleen een beetje jammer dat je met de normale opdrachten maar een B kan halen en met extra opdrachten pas een A. Extra werk dus, maar kom maar op! Daarna heb ik English 101, dat is een college credit engels, een stukje moeilijk dan het normale Engels, maar gelukkig met mijn zelfde lieve docente. Het derde uur was er niet zoveel leuks of interessants, dus ik denk ik ga foodstore doen, de cafetaria dus. Ik kwam daarbinnen in het klaslokaal achter de cafetaria, pas de tweede dag, want ik had mijn rooster nog verandert. Nouuu, een en al chaos. Zodra het lesuur begint, begint de cafetaria voor 1e lunch natuurlijk ook. De studenten die al ervaring hadden gingen al aan het werk waar ik eerst een test moest maken en ik kreeg een leadership sheet. Sommige klassen hebben een leadership sheet, dan je moet een bepaald aantal punten halen en die zijn 10% van de cijfer. Ook collegecredit. Ik wist niet wat ik zag. Allemaal activiteiten waar ik geen tijd voor heb en geen zin in heb maar komt goed. En de miss Bell houdt nu al super veel van mij. Ze is een paar keer in Amsterdam geweest en vindt het daar helemaal geweldig. Een jongen van worstelen kwam de dag daarna al naar me toe, ja zit je toevallig bij Miss Bell in de klas? Ze praatte heel het uur over jou. Die Leadership punten komen dus wel goed ;).

Volgende klas, food and fitness, zat ik eerst ook in omdat er voor de rest niks leuks was. Nou, ik houd echt mega veel van deze klas, de docente is geweldig en we zijn maar met 13, waardoor je alle leerlingen ook beter leert kennen. Sommige lessen gaan we koken, soms gaan we yoga doen, of spinning, de final is waarschijnlijk op een berg in Oregon. te gek toch! Ook zo een leadership sheet, maar deze is wat makkelijker. Door op spiritdays de goede kleding te dragen krijg je al punten dus dat komt wel goed.

And then, last but not least, ASL 3! Ik begon ASL 1 vorig trimester en ik was er zo goed in dat ik ASL 2 gewoon geskipt heb (er was geen plek meer in ASL 2 en ik wilde het heel graag). Ik was super zenuwachtig. Ik kon helemaal niemand in die les en ik  toen ik binnenliep was er al een meisje vloeiend aan het praten (in asl natuurlijk). Maar ik pak het best goed op en een goede vriendin van mij helpt me er mee, dus moet goed komen. En jahoor, ook al zo een leadership sheet en hier ook een moeilijkere. Ik denk neem een paar moeilijkere, uitdagendere lessen, ga ik van makkelijk en geen huiswerk naar opeens heel moeilijk en veel werk. En ik doe nu worstelen er ook nog bij natuurlijk, elke ochtend ochtendtraining van 6 tot 7, en dan na school 1 uur training en dan 2 uur danstraining en 2 dagen per week basketballgames waar we dansen. Je kan in ieder geval niet zeggen dat ik niet alles uit dit jaar haal!

Maar even nog een stukje terug. Het was natuurlijk Thanksgiving voor deze nieuwe schoolweek. Wat heb ik met Thanksgiving gedaan? Donderdag zijn we vroeg naar de zus van mijn hostdad gegaan. Door Oregon naar Idaho. Maar zo een 5 uur rijden. Het was super gezellig, ze hadden ook nog een taart voor mijn verjaardag en we hebben lekker kalkoen en ham gegeten. Black Friday gaat heel anders dan ik dacht. Het begint donderdagavond al en is eigenlijk vooraal vrijdagochtend. De sale bij Hollister bijvoorbeeld was om 12 uur s'middags al klaar. Maar ik heb wel lekker gescoord, 50% off the whole store!

Zaterdag zijn we naar de familie van mijn hostmam geweest. Super gezellig ook, de helft had ik nog nooit gezien, maar zijn ook super aardige mensen. Weer lekker kalkoen en ham en als toetje, fruit met whipped cream, heeeerlijk. Nee nee, geen fruit met slagroom, whipped cream. "Maar als je het vertaald" Nee. Het is niet als slagroom, het is lekkerder dan fruit met slagroom! Ze hebben ook een traditie, het spel Double! Wat heb je nodig? 2 dobbelstenen om dubbel te kunnen gooien natuurlijk, ovenhandschoenen en een klein goed ingepakt kadootje. Heel simpel, probeer het kadootje open te krijgen, heb je hem open, dan is tie voor jou. Maar, je moet wel snel zijn, want als de persoon naast je dubbel gooit met zijn/haar dobbelstenen moet je hem doorgeven en is je beurt voorbij. Zo ga je door tot het kadootje is uitgepakt. We zijn, ik denk langer dan een half uur bezig geweest, maar uiteindelijk zijn alle 12 lagen eraf gescheurd!

1. Oma Hoogenboom:
    4 december 2018
    Ha Dena wat heb je lieve mensen om je heen!!Wat een taarten heb je gehad!lieverd knap van je dat je school ook nog eens opschroeft en weer huiswerk krijgt !! Zo vliegen de dagen om! Groetjes Opa en Oma
  2. Mam:
    6 december 2018
    Toemaar sociologie, mooi maar ook moeilijk vak, ben benieuwd wat je daarvan vind, maar uitdagingen ga jij toch nooit uit de weg. Succes en gewoon veel plezier maken vrouwke, liefs mam 😘